Blik achter de schermen!
Het werk van een pedagogisch medewerker op de noodopvang ten tijde van het Coronavirus.
Het is inmiddels meer dan een maand geleden dat de regering scholen en kinderopvangorganisaties opriep hun deuren te sluiten. Reguliere school en opvang kwamen stil te liggen en er werd overgegaan tot noodopvang, alleen voor kinderen met een ouder die een vitaal beroep uitoefent én zelf geen andere mogelijkheid tot het regelen van opvang heeft.
Deze noodopvang moest in één weekend worden opgezet en de eerste week moest nog menig hobbel genomen worden. Hierbij werd van mij als pedagogisch medewerker flinke flexibiliteit gevraagd om
nieuwe regels en richtlijnen te volgen en tegelijkertijd ad hoc in te spelen op nog onvoorziene situaties.
Het meest ingrijpend was de maatregel die inmiddels tot ‘anderhalve meter samenleving’ is uitgegroeid. Een situatie die voor iedereen onbekend was en waar iedereen merkbaar aan moest wennen.
Ineens wordt duidelijk hoe vaak je letterlijk elkaars nabijheid opzoekt en wat het betekent als daar afstand voor in de plaats komt.
Maar natuurlijk ook het alert zijn op gezondheidsklachten bij jezelf, collega’s en kinderen. De verandering in werkdagen en -tijden, het werken op één centrale locatie en dus het omgaan met
grotendeels onbekende kinderen die we noodopvang bieden. Dit laatste is waar voor mij als pedagogisch medewerker de grootste taak én uitdaging lag. Want hoe ga je, in een voor een kind bijna
letterlijk vreemde wereld waarin nagenoeg alles anders gaat als anders, toch een plek bieden waar zij zich veilig voelen?
Allereerst door je hiervan bewust te zijn. Het is nogal wat dat de kinderen op hun bordje krijgen. Het ene kind gaat daar makkelijker mee om dan het andere kind, maar van ieder kind wordt
aanpassing gevraagd in een situatie waarin veel vaste routine wegvalt. Dit is dan ook waar het creëren van veiligheid begint.
Ruim voordat de schooltijdenopvang door school overgaat in de noodopvang door IRIS Opvang ga ik daarom de klassen langs om te kijken welke kinderen die middag naar de noodopvang komen. Zeker de
eerste weken ging hier best even wat tijd in zitten, want je moet niet alleen de juiste klas zien te vinden, maar vervolgens ook jezelf eerst op afstand voorstellen aan de vaak nog onbekende
leerkracht die die dag voor de klas staat, dan samen kijken welke kinderen uit die klas naar de BSO komen, even met de leerkracht doorspreken hoe de dag van de betreffende kinderen ging en
ondertussen zelf met een schuin oog vast observeren hoe het op het eerste oog met die kinderen gaat.
Als laatste het belangrijkste; vast even contact maken met de betreffende kinderen. Jezelf voorstellen, vertellen dat jij het kind zometeen komt ophalen om naar de BSO te gaan en hoe dat dan
gaat, even een praatje te maken wat hij of zij aan het doen is en vooral het inspelen op de reactie van het kind op dit alles.
Zo zorg ik ervoor dat het kind weet wie hem of haar wanneer komt ophalen en wat we dan gaan doen. Het kind heeft vervolgens even de tijd om dit te laten bezinken en zich (onbewust) vast voor te
bereiden op de overgang naar de BSO.
Zo creëer ik duidelijkheid en voorspelbaarheid voor het kind; de basis om een kind zich veilig te kunnen laten voelen.
Terwijl de leerkrachten langzaam aan hun deel van de dag gaan afsluiten met de kinderen ga ik vast de groepsruimte klaarmaken voor de noodopvang, eventueel een activiteit voorbereiden en het
fruit en drinken vast klaarzetten.
Ik ga ruim op tijd de kinderen ophalen, zodat zij als één van de eersten het lokaal mogen verlaten.
Nu komt mijn investering van een half uur geleden tot zijn recht, want het ijs is al gebroken. Sommige kinderen zeggen ook trots dat zij mij “nog wel kennen van zojuist hoor” en “dat ze toch wel
weten wat we nu gaan doen”. Anderen laten alles nog wat meer gelaten over zich heen komen en volgen vooral mijn instructies en de andere kinderen, maar opvallend weinig kinderen hadden écht
moeite met de overgang van school naar de BSO.
Eenmaal op de BSO beginnen we natuurlijk met het goed wassen van onze handen. We, want ook ik als pedagogisch medewerker was dan goed mijn handen. Deels om eventuele virusdeeltjes uit school weer af te wassen, maar vooral om als voorbeeld voor de kinderen te dienen. Die doen volwassenen graag na, dus daar maak ik in dit geval natuurlijk gebruik van! Zodra we allemaal aan tafel zitten bespreken we even hoe de dag op school ging, welke leuke dingen de kinderen gedaan hadden en andere onderwerpen die terloops op tafel komen.
Zelf vind ik het prettig om dit moment te gebruiken om met de kinderen te bespreken waar zij die middag behoefte aan hebben. Willen ze dat ik een activiteit aanbied, hebben ze meer behoefte aan buiten spelen of laten ze merken eigenlijk gewoon zelf te willen gaan spelen.
Vaak zit hierin verschil tussen jongere en oudere kinderen.
Jongere kinderen vinden het vaak prettig om ‘gewoon’ te gaan spelen in de huishoek, met de auto’s of om een kleurplaat te maken. Zij krijgen natuurlijk al veel nieuwe indrukken te verwerken en
door hen de ruimte te geven zelf vrij te spelen krijgen zij de kans in hun eigen wereldje dit te verwerken zonder al teveel nieuwe prikkels.
Oudere kinderen kunnen de situatie op school vaak al wat beter overzien en willen op de BSO vooral even ontspannen, maar vinden het ook leuk om uitgedaagd te worden, liefst op een gebied waar hun
interesse ligt. Zij ervaren het aanbieden van een leuke activiteit vaker als een meerwaarde. Natuurlijk is dit een gemiddeld beeld en verschilt het per kind.
De eerste week bijvoorbeeld hebben we uitgebreid de tijd genomen om uit te leggen waarom het zo belangrijk is dat de kinderen hun handen goed wassen. Ter ondersteuning deden we het proefje
waarbij we peper (in ons geval kaneel) in een bak water strooiden als zijnde het Coronavirus en de kinderen eerst een droge vinger in het water lieten steken (hieraan blijft de kaneel dan
plakken), om dit vervolgens met een vinger met zeepsop te doen (door de zeep wordt de oppervlaktespanning van het water anders en beweegt al het kaneel zich van de vinger weg). Vooral de jongere
kinderen vonden dit erg leuk en tegelijkertijd werd voor hen het nut van handenwassen duidelijk zichtbaar.
Inmiddels ervaar ik wat meer rust op de noodopvang. Er begint voor iedereen (voor zover mogelijk) een bepaalde routine te ontstaan in het omgaan met alle maatregelen. De meeste kinderen die
nu naar de noodopvang komen zijn hier al eens geweest en weten wat en wie zij kunnen verwachten. Iets dat ook voor mijzelf geldt overigens.
Hoewel ik zelf mijn dagen nog vul met thuiswerken aan taken voor IRIS Opvang, kijk ik er ook altijd weer uit naar mijn volgende dienst op de groep. Niet alleen om weer even in een andere omgeving
dan thuis te zijn, maar vooral ook om, met in achtneming van alle maatregelen en ondanks alle veranderingen van afgelopen tijd, ook weer ‘gewoon’ even te doen waarvoor ik voor dit werk gekozen
heb; samen met de kinderen een veilige, gezellige en uitdagende plek maken van de BSO.
Geschreven door Frank voor 't Hekke.
( Bron: https://www.irisopvang.nl/over-ons/nieuws/196-column-van-frank )
TIP: Mijn website is mobiel toegankelijk, maar ontworpen voor een laptop / computer.
Korte vraag? Snel antwoord!
Mijn bedrijf staat voor persoonlijke aandacht en tijd voor mijn klanten. Neem dus gerust (en altijd geheel vrijblijvend) contact op via een van de opties op mijn
contactpagina!
Ik streef ernaar mailtjes binnen twee dagen te beantwoorden, maar soms is het fijn om op een simpele vraag even snel een antwoord te hebben zodat je snel verder
kan met oriënteren of voorbereiden...
Stuur mij dan eenvoudig een WhatsApp-bericht door op het symbool hieronder te klikken!
Nieuwtjes & social media
Nieuws over mijn bedrijf
Augustus 2024 - Beschikbaarheid Sint
Ook dit jaar kun je ons weer boeken voor een huisbezoek van Sint en Piet of een bedrijfsfeest waarin we inspelen op jouw wensen. Klik hier voor meer info...
Januari 2023 - Tijdelijke klantenstop
"Elk voordeel heeft zijn nadeel". In vijf jaar tijd heb ik een groot klantenbestand
opgebouwd. Klanten die regelmatig terugkomen om gebruik te maken van mijn diensten. Hierdoor loopt mijn beschikbaarheid zó snel vol dat ook vaste klanten maanden van te voren moeten informeren om überhaupt nog een plekje te bemachtigen.
Dat past niet bij de persoonlijke aandacht die ik nastreef, vandaar dat ik heb moeten (of eigenlijk kunnen) besluiten om tijdelijk geen 'nieuwe' klanten aan te nemen voor kinderfeestjes,
uitgezonderd kinderen met een speciale behoefte.
Februari 2022 - 5 jarig jubileum: lasergamen
1 Februari bestaat mijn bedrijf 5 jaar! In die
jaren bleek vooral vraag te zijn naar outdoor kinderfeestjes, vandaar dat mijn bedrijf zich daar op is gaan richten in combinatie met mijn concept van pedagogiek op maat!
In dit jubileumjaar wil ik een speciale activiteit toevoegen aan mijn aanbod: lasergamen! Klik hier voor meer informatie
September 2021 - Tweede escaperoom
Vanaf september is mijn tweede escaperoom te boeken! In deze escaperoom staat de geschiedenis van de zeevaart centraal en ga je als bemanning mee aan boord van een zeilschip uit de tijd van de VOC. Klik hier voor meer informatie.
GA IN HET MENU NAAR "NIEUWS" VOOR AL HET NIEUWS RONDOM MIJN BEDRIJF!
__________________________________
Volg mij op Facebook
Actueel nieuws rondom mijn bedrijf.
Kijk mee via Instagram
Klik op het logo hieronder om mij op LinkedIn te vinden:
Volg mij ook op X (Twitter)
Waar ken je mij van?
Zakelijke klanten en/of samenwerkingspartners:
Pedagogische inspiratie